Forum

Het forum voor de tabakshistorie! In dit forum kunt vragen stellen aan de Stichting Nederlandse Tabakshistorie.

Reacties

Toevoegen Toevoegen Reactie

Laatste reacties (1 tot 10 van 24):

1
2
3

Quote Reactie
01-02-17 09:11 Goedendag, ik probeer documentatie te vinden van een oude sigarenfabriek in Apeldoorn.
Het gebouw staat aan de spoorstraat en heet Havana Blossom.
Graag zou ik meer over de geschiedenis te weten komen . foto s of andere mooie verhalen zijn zeer welkom!

Patricia
Quote Reactie
08-12-16 20:00 Hoi, ik heb via tijdelijke bewoning een poosje in een oude sigaren/sigarettenwinkel gewoond in Tilburg,en daar heb ik op zolder een (denk ik) jaren 70 rookreclameposter gevonden met de tekst 'Smoke-in-party Klasse met Casimir' en een tekening van een feest waar gerookt wordt (sigaren). Heeft iemand een idee waar dit van kan zijn? Ik kan er verder op internet niks van terugvinden. Alvast bedankt, ik ben erg nieuwsgierig :)

Anoniem
19-12-16 18:44
Patricia. Een leuke vondst. Ernst Casimir was een bekende sigarenfabriek. Maar wanneer je van beide een digitale foto kan maken kan ik je er wellicht meer over vertellen. Bedankt alvast. Gr. Louis

Hoi Louis, dankjewel voor de reactie, dat zou ik graag willen, hoe kan ik een foto naar u sturen? Via dit forum kan het niet geloof ik...

14-12-16 16:24 Patricia. Een leuke vondst. Ernst Casimir was een bekende sigarenfabriek. Maar wanneer je van beide een digitale foto kan maken kan ik je er wellicht meer over vertellen. Bedankt alvast. Gr. Louis

Quote Reactie
03-08-16 14:16 In uw stuk over snuiftabak verwijst u naar de ziekte Pica Nasi. Die ziekte bestaat voor zover ik kan nagaan alleen als verzinsel van een Duitse auteur.

Satyrische Gedanken von der Pica Nasi oder der Sehnsucht der Lüstern Nase : Das ist: Von dem heutigen Mißbrauch und schädlichen Effect des Schnupff-Tobacks ...
Autor / Hrsg.: Cohausen, Johann Heinrich

Het boek is te downloaden via: https://download.digitale-sammlungen.de/BOOKS/download.pl?id=bsb10286137

G. van Heeswijk
Quote Reactie
22-05-16 11:10 Wij hebben in oonze heemkundeverzameling een brief van de "Eerste Goirlesche Sigarenfabriek" Van Dijck uit 1902. Hij geeft geen adres noch voorletter van zijn naam op de rekening. Als merknaam voert hij "V.D." (Van Dijck denk ik.)
Is iemand bekend met deze zaak want in het bevolkingsregister komt de naam van Dijck rond 1900 niet voor. Dank voor een evt. antwoord.

22-05-16 14:03 Geachte heer G. van Heeswijk,
Wij gaan ons best doen om uw vraag op onze pagina Forum te beantwoorden.

Quote Reactie
18-01-16 21:03 Beste bezoeker, ik ben verzamelaar van oude reclame items van de Valkenswaardse sigarenindustrie, zoals blikken, verpakkingen, reclameborden, lichtbakjes, displays etc.. Meer informatie over mijn verzameling, wat ik nog zoek en zoal in mijn collectie heb, kunt u vinden op: https://plus.google.com/+GeoffreyvanGerven/about
Veel plezier.

Geoffrey van Gerven.

Quote Reactie
24-09-15 22:04 Wie zou meer informatie kunnen verschaffen, of me richting de goede archieven kunnen sturen voor het volgende.
Vroeger maakten de honderden kleine sigarenfabriekjes in ons land van de snijresten en kapotte sigaren afhankelijk van de snit, pijptabak (in het Kamper dialect Piepekört), maar ook schijnt het vaak als snuiftabak vermalen te zijn.
En over deze "sigarensnuif" zoek ik meer informatie.

Apegtel@zonnet.nl
Quote Reactie
17-03-15 00:19 Ik ben op zoek naar informatie over Jacobus Schuyt, tabakshandelaar wonende te Bilthoven en naar informatie over zijn schoonzoon George John Downer, wonende te Amsterdam, oa compagnon van de firma Brusse en Gransberg (van 1930 tot 1945)

Quote Reactie
30-12-14 21:58 Kent iemand de achttiende-eeuwse tabakshandel Jacob en Frans van de Velde uit Amsterdam? Verwijzingen naar een goed boek over tabakshandel in die tijd zijn ook welkom.

28-10-15 09:47 Nog niet zo lang geleden is het boek verschenen van Bert van der Lingen getiteld Van de Velde, Burgklij & Zapfenbergh. Drie Amsterdamse Tabaks-en Pijpenhandelaren uit de 18e eeuw. Uitg. Brittenburg ISBN 978-90-820068-0-3

Quote Reactie
01-06-14 19:40 Goede dag

we hebben hier een pakje cigaretten van het merk miami 25 cigarettes ronde en de prijs fr 5.80 en een louis doize merida 12 cigarettes prijs was toen fr1.75 wie kan mij meer uitleg geven hierover
waar zijn er eventueel verzamelaars ??? te vinden
groetjes philippe

28-10-15 10:19 Voor informatie over sigarettenpakjes uit Belgie
weten wij relatief weinig. Het Nationaal Tabaksmuseum van Belgie in Wervik kan je zeker verder helpen. Voor buitenlandse verpakkingen is in het algemeen in Nederland weinig belangstelling

Quote Reactie
09-02-14 16:57 Sinds september 2013 is in Beek Limburg het regionaal Tabak- en Sigarenmuseum gevestigd en wel
op een bovenverdieping van het woonzorgcentrum St.Franciscus. Een goed beeld wordt geschapen van de sigarenindustrie in het Zuid-Limburgse Beek. Deze plaats was vanaf eind 19e eeuw tot zo rond 1960 het middelpunt van de vervaardiging van tabaksproducten. Er waren bijna twintig grotere en kleine producenten.
In het museum zien we allerlei zaken die met de productie te maken hadden en onder meer ook sigarenkistjes, bandjes. Daarnaast informatie over de fabrikanten. Een prima initiatief van de plaatselijke Heemkundevereniging.
Update: 09-02-14 16:58

1
2
3